Tuesday 4 March 2008

Finnish Design

Yksi japanilainen tuttu sanoi pitävänsä Pohjoismaista, koska siellä kiinnitetään niin paljon huomiota jokapäiväisen elämän yksityiskohtiin: astioihin, sisustukseen, kodintekstiileihin... Kuulemma tämä johtuu siitä, että Pohjoismaissa on kylmä ja ihmiset joutuvat siksi viettämään suuren osan elämästään sisällä. Niinpä he haluavat tehdä kotiympäristöstään mahdollisimman kauniin ja viihtyisän (lisäksi he lukevat paljon kirjoja ulkoaktiviteettien puutteessa).

Tuntui oudolta kuulla japanilaisen ihailevan pohjoismaista muotoilua. Minulle Japani on kuitenkin aina ollut muotoilun mekka. Olen ajatellut, että täällä nimenomaan kiinnitetään huomiota pieniin yksityiskohtiin (suuriin tosin vähemmän – esim. arkkitehtuuri on monesti hirvittävää). Astiat, syömäpuikot, syömäpuikkokotelot, furoshikit, hankachit, lahjapaketit, kalliimpien kauppojen muovipussit, kaikki näyttävät viimeisen päälle suunnitelluilta.

Suomea ihaileva tuttavani sanoi kuitenkin, että japanilaiset ottavat kauniit esineet itsestäänselvyyksinä eivätkä osaa arvostaa niitä. Kaikilla on kaapissa useita astiasarjoja, mutta pöytää katettaessa valitaan ne lautaset, jotka osuvat ensimmäisenä käteen. Vaikea sanoa siihen mitään, enhän minä ole vielä käynyt yhdessäkään japanilaisessa kodissa (kahteen minut on kutsuttu, mutta kumpikaan niistä ei taida olla ihan tyypillinen koti). Mutta kun ajattelen tarkemmin, en muista nähneeni täkäläisissä kaupoissa esimerkiksi tyylikkäitä lakanoita (voi tosin olla, että ne ovat vain menneet ohi silmien). Monesti japanilainen tilpehööri on myös pikemminkin pikkusievää kuin oikeasti kaunista.

Suomi on täällä in. Melkein kaikki tapaamani japanilaiset tietävät Arabian. Syksyllä paikallisessa taidemuseossa oli Marimekon näyttely. Kaupoissa olen nähnyt mm. huopia ja mukeja, joiden kuviointi apinoi Marimekon kuoseja ja on usein piratisoinnin rajoilla. Minun on vaikea ymmärtää, mitä annettavaa Unikolla on japanilaisille. Eihän näillä ole mitään edellytyksiä ymmärtää kuvion camp-arvoa. Mutta ehkä minun pitäisi lakata analysoimasta liikaa ja olla vain ylpeä suomalaisesta muotoilusta.

Ehkä me pohjoismaalaiset oikeasti olemme sisustusihmisiä ja pyrimme tekemään arjestamme kaunista. Minäkin olen varmaan ainoana asuntolamme asukkaana hankkinut huoneeseeni uudet verhot. Suomessa saatoin käyttää tuntikausia pohtien jonkin taulun sijoittelua. Mutta paradoksaalisesti olen aina ajatellut ottaneeni tärkeimmät vaikutteeni japanilaisesta estetiikasta...

No comments: